Fredag 5 juni
Att
göra idag
A. Jobba med uppgiften som du fick igår (filmen
och frågorna)!
Klicka gärna på den
här länken:
Här hittar du en
guide som visar var man ska slänga olika saker. Du kan skriva t.ex. mobil, tidningar eller glasögon i sökrutan, så får du se var
man ska kasta sådana saker.
En del sopor kan man
slänga i sin vanliga soppåse.
Andra sopor ska man
lämna på en återvinningsstation eller en återvinningscentral.
Om man bor i lägenhet
brukar det finnas ett särskilt rum, ett soprum, där man får kasta sopor.
Så här kan en
återvinningsstation se ut:
Så här kan en
återvinningscentral se ut:
B. Jobba med andra uppgifter som du inte är klar
med!
Ha en trevlig helg sedan!
Hälsningar
Ulrika
____________________________________________________
Torsdag 4 juni
Att
göra idag
A. Har du gjort övningarna med pronomen? Du
fick dem i måndags. När du är klar kan du hitta de rätta svaren här: subjektspronomen,
objektspronomen, både subjekt och objekt.
Öva mer om du tycker att det är svårt!
B. Miljö och sopor
Det som vi köper blir någon gång för gammalt eller går
sönder och då måste vi kasta det. Det är viktigt att veta var man ska kasta
olika saker.
Vet du vad dessa ord betyder?
Vet du vad dessa ord betyder?
begagnat
i andra hand
återanvända
avfall
wellpapp
sopsortera
hushållssopor
återvinna
B. Se filmen ”Sopan” som finns i Miljö i Novo och försök svara på frågorna här.
Du kanske
behöver titta på filmen flera gånger. Du kan pausa ibland och gå tillbaka en
liten bit och lyssna igen.
Om du har en dator kan du prova att sänka
Uppspelningshastighet (hur fort filmen spelas) i Inställningar. Då blir talet
långsammare! Du hittar Inställningar nere i högra hörnet av filmen.
Frågor:
1. Vad handlar filmen
om? Berätta kort!
2. Vad får man kasta
i hushållssoporna och vad får man inte kasta där? Ge exempel!
3. Hur fungerar det
där du bor? Var kan du slänga sopor? Är det lätt eller krångligt (jobbigt)?
4. Hur gör man med
sopor i andra länder som du har bott i?
5. När du tittar på
filmen, kan du svara på någon av de här frågorna?
Vad händer med
- metallsopor?
- pappersförpackningar
(t.ex. mjölkkartonger och wellpapp)?
- elektriska saker?
- saker som är gjorda
av plast? Till exempel petflaskor?
- maten som vi
slänger?
6. Vad händer med
saker som man inte kan återvinna, t.ex. kattsand, blöjor och kuvert?
Om du inte vet svaret på en fråga kan du skriva vad du
tror. Du behöver inte svara på alla frågor.
Fortsätt med uppgiften i morgon, om du inte blir klar
idag!
C. När
du är klar – mejla dina svar till mig!
____________________________________________________
Onsdag 3 juni
Att
göra idag
A. Skriv berättelsen ”Kalle går i affärer” i
preteritum! Uppgiften fick du igår.
Du vet nog inte hur
alla verb ser ut i preteritum. Då behöver du slå upp orden i Lexin (eller ett annat lexikon). Lexin hittar
du här: http://lexin.nada.kth.se/lexin/
Om du slår upp verbet
lägger i Lexin ser det ut så här (klicka på bilderna så blir de större):
Du vill veta vad
verbet heter i preteritum.
Titta i parentesen:
att lägga = infinitiv
lade eller la =
preteritum
har lagt = perfekt (perfekt
är ett grammatikord här)
B. Skriv din annons! Uppgiften fick du igår.
C. Om du är klar med alla övningar och om du
vill öva extra mycket, kan du jobba med Två
texter i Novo. Där finns det två berättelser om Elsa som handlar i affärer.
Det finns också två test där.
___________________________________________________
Tisdag 2 juni
Att
göra idag
A. I torsdags skulle du göra en hörövning i
Novo: Ett telefonsamtal. Jag undrade om det var någon fråga som var svår att
svara på.
Jag tycker att det är svårt att svara på fråga 5 (Hur
mycket ska han betala för cykeln). Vad tycker du?
B. I förra veckan svarade du på frågor om
”Kalle går i affärer”.
1. Vad handlar berättelsen om? En elev har svarat så här
(en bra sammanfattning):
Berättelsen handlar om en man som
heter Kalle. Han går till centrum för att handla. Där träffar han en
arbetskamrat som heter Maja. Kalle tycker att Maja är en jobbig person och
därför vill han inte att hon ser honom.
Därefter går han till butiken som
säljer damkläder för att köpa en kjol. Han hittar en vacker grön kjol. Han
håller kjolen framför sig för att se hur kjolen ser ut. Maja ser honom och
skrattar. Hon säger att han passar i kjol. Han skäms och skyndar sig till
kassan. Kalle hoppas att Maja inte berättar om kjolen på jobbet.
2. Vilka affärer går Kalle till?
Han går till en
mataffär, en affär där de säljer herrkläder och en damaffär.
herrkläder = kläder
för herrar/män
damkläder = kläder
för damer/kvinnor
en butik = en affär
3. Handlar Kalle i alla affärerna?
Ja det gör han.
4. Vem är Maja?
Maja är Kalles
arbetskamrat.
5. Vad tycker Kalle om Maja?
Han tycker att hon är
lite jobbig.
6. Vad är det för problem med kjolen? Vad händer?
Kalle håller kjolen
framför sig och tittar sig i en spegel. Maja ser det och skrattar. Kalle tycker
att det känns jobbigt att hon ser honom och skrattar åt honom.
7. Kalle skäms – vad betyder det?
Han tycker att det
känns pinsamt, genant. Han känner sig dum. Han känner skam. Han blir kanske röd
i ansiktet!
8. Tycker du att Kalle behöver skämmas? Varför – varför
inte?
Några elever tror att
Kalle skäms för att han provar en kjol, som brukar vara ett klädesplagg för
kvinnor. De tycker inte att Kalle ska skämmas för det.
Andra elever tror att
Kalle skäms för att han gömmer sig för Maja. De tycker att han ska skämmas för
det.
C. Klicka här så får du en ny uppgift
till ”Kalle går i affärer”! Facit kommer.
D. Förra torsdagen fick du uppgiften att läsa
tre annonser i avsnittet Annons i
Novo. Du fick också några frågor att tänka på.
Här får du en skrivuppgift:
Skriv
en annons – berätta och beskriv!
Du ska sälja en vara begagnat på en hemsida på
nätet. Du kan till exempel sälja en möbel, en barnartikel eller kläder. Ta med
följande information:
- Rubrik
- Information om varan
- Kontaktuppgifter (namn, telefonnummer,
mejladress, adress)
- Pris
Om du vill kan du gärna berätta lite om varför du
vill sälja varan.
Skriv
noga! Mejla din annons till mig!
____________________________________________________
Bra
att veta denna vecka
- Måndagar klockan
17.30 kan du öva på att samtala på svenska vid ett videomöte med andra
elever på sfi. Lärare: Marina. Klicka på den här länken: https://hermods.zoom.us/j/99593689019 så
kan du vara med! (Första gången behöver du ladda ner programmet Zoom.)
- Fredagen den 5 juni
studerar jag (Ulrika) och kan inte svara på mejl.
- Länk till skolans informationssida.
Viktigt
att alltid tänka på!
Jobba med svenskan!
Följ planeringen här i bloggen! Håll kontakten med din lärare! Skicka (mejla)
övningar! Ställ frågor när du inte förstår!
Om du behöver få
hjälp med inloggning i Novo eller med något annat kan du besöka skolan
måndag-fredag, kl. 10:00-12:00 och 13:00-15:00.
Måndag 1 juni
Hej!
Jag hoppas att du har haft en bra helg.
Vi fortsätter med modulen ”Köpa och sälja” i Novo.
Att
göra idag
A. Vi ska öva på pronomen.
Pronomen använder vi
i stället för substantiv (till exempel namn, personer eller saker).
Som du vet, finns det
flera olika slags pronomen. För ett tag sedan gick vi igenom possessiva
pronomen och reflexiva pronomen.
Nu ska vi öva på
pronomen som fungerar som subjekt
och objekt. I Novo kallas de för ”personliga
subjektspronomen” och ”personliga objektspronomen”. Det är pronomen som du
använder mycket när du talar och skriver!
Subjekt –
den eller det som gör/är något i satsen
Exempel:
Ulrika
hämtar väskan. Hon hämtar väskan.
Väskan är
tung. Den är tung.
Objekt –
den eller det som man gör något med
Exempel: Ulrika
hämtar väskan. Ulrika hämtar den.
B. Öva i Novo: https://novo.hermods.se/login/index.php
Välj Objektspronomen
och titta på filmerna i Bas eller Avancerad. Gör testet (det är samma test i
både Bas och Avancerad)!
C. Klicka här och öva på
subjektspronomen!
D. Klicka här och öva på
objektspronomen!
E. Klicka här och öva på både
subjektspronomen och objektspronomen!
F. Mejla dina egna meningar till mig!
G. Samtala
på svenska: Var med på Zoom-lektionen kl. 17.30! Det är frivilligt, men det är ett
bra tillfälle att öva.