Fredag 3 april
Hej!
Först vill jag
berätta att det finns information om skolans öppettider och om lediga dagar
under våren. Klicka på länken till skolans blogg och titta på höger sida
i bloggen! Där står det ”Öppettider i skolan” – klicka där!
Om du vill använda
skolans wifi kan du göra det. Du kan också låna en surfplatta och sitta och
arbeta ensam i ett rum.
Att
göra idag
Öva mer på pronomen, om du behöver det.
Gör också klart
de andra övningarna som du har fått!
Skriv en text och mejla till mig! Det är en viktig övning
och du får också hjälp av mig att förbättra din text.
Välj ett av alternativen
i rutan!
1.
Berätta om en person som du vill träffa just nu!
Vem är den personen? Varför vill du träffa hen? Vad ska ni göra? Vad ska du
säga till hen?
2.
Berätta om någonting som du vill lära dig! (någonting annat än svenska!)
Vad är det? Varför vill du lära dig det? Är det svårt att lära sig det? Hur ska du göra för att lära dig det?
Skriv noga och ganska
mycket – så som du gör när du skriver ett prov!
Du ska inte skriva
ett brev. Börja din text med en rubrik som visar vad texten handlar om!
Sedan önskar jag dig en trevlig helg!
Ulrika
Torsdag 2 april
Hej!
Att göra
idag
Klicka här så får du facit
(rätta svar) till övningen med possessiva pronomen!
Kom ihåg att ett substantiv som står efter ett possessivt
pronomen ska ha obestämd form, t.ex. ert
köksbord (inte ert köksbordet)!
Har jag nämnt att jag blir glad när du mejlar?
Du kanske undrar
varför det är viktigt att du skickar mejl till mig?
Det finns flera
viktiga orsaker!
1. Det är trevligt
att få kontakt!
2. När du skickar
övningar som du har gjort kan jag hjälpa dig.
3. Det blir lättare
för mig att veta när det är dags för dig att skriva prov.
4. Du kan ställa
frågor till mig.
5. Jag ser att du är
kvar i kursen och övar – och då kan jag registrera närvaro.
Vad ska du göra mer idag?
Diktamen!
Klicka här så
får du lyssna när jag läser några ord och meningar! Orden kommer från avsnitten
Kroppen, Sjukvård och Jobba inom sjukvården.
Mejla orden till mig!
Mer
pronomen!
Vissa verb behöver
pronomenen mig, dig, sig, er eller oss.
att
bestämma sig
jag
bestämmer mig vi
bestämmer oss
du bestämmer
dig ni
bestämmer er
han bestämmer
sig de bestämmer sig
hon bestämmer
sig
hen bestämmer
sig
den/det bestämmer sig
man
bestämmer sig
Exempel:
Kalle
och Anna bestämde sig
för att resa till Paris.
De
bestämde sig för att resa till
Paris.
att
känna sig
Jag känner mig frisk. Vi känner oss friska.
Du känner dig frisk. Ni känner er friska.
Han/hon/hen känner
sig frisk. De känner sig friska.
Jag kan bara känna hur
jag själv mår. Jag kan ju inte känna dig
frisk!
Uppgift:
Titta på filmen om Reflexiva pronomen i Novo!
Välj filmen i Bas – läraren talar långsamt!
Klicka
sedan på Nästa och gör testet!
Det är ju inte så lätt med pronomen! Men du får fortsätta
att öva. Titta på filmerna flera gånger! Gör testen flera gånger! Det kommer
fler övningar…
Onsdag 1 april
Hej!
Idag får du fortsätta att öva på possessiva pronomen.
Kom ihåg att skicka din dialog till mig!
Jag behöver få se vad du gör och hur du skriver – annars vet
jag inte när det är dags för dig att skriva prov.
Tisdag 31 mars
Igår skickade jag Nyhetssidan och övningar till alla elever
med mejl. Om du inte har fått ett mejl från mig beror det på att jag inte har
rätt mejladress till dig. Det är viktigt att jag får den, så jag är glad om du
vill skicka ett mejl till mig. Min mejladress hittar du här.
Att
göra idag
1. Jobba med Nyhetssidan!
2. Öva i Novo i modul Hälsa och sjukvård:
Possessiva
pronomen
Pronomen är en
ordklass.
Pronomen är ord som
vi använder istället för substantiv (t.ex. namn som Kalle).
Possessiv betyder
ägande. Vi använder possessiva pronomen för att visa att någon eller något har
eller äger något.
T.ex.
Kalle äger en väska.
Han äger en väska.
Det är hans väska.
Kalle äger en väska.
Han äger en väska.
Det är hans väska.
- Titta på filmen som finns i avsnittet Possessiva
pronomen. Välj Bas. Gör testet!
- Sedan kan du göra övningen som finns här.
- Filmen som finns i Avancerad är svårare att förstå och läraren
talar snabbt, men du kan prova att se den.
Tips
när du ser en film!
När du ser en film i
Novo är det bra att stoppa filmen ibland. Du kan backa och lyssna flera gånger.
Du kan läsa det som står och göra anteckningar. Om du skriver på ett papper är
det lättare att komma ihåg. Du kan också fråga mig när du inte förstår!
Några svåra grammatik-ord
som används i filmen:
Neutrum = ordet är
ett ett-ord (t.ex. ett bord, bordet,
mitt bord)
Utrum = ordet är ett en-ord (t.ex. en jacka, jackan, min
jacka)
Genitiv-s = när vi
sätter –s på ett substantiv eller ett namn för att visa att någon eller något
har eller äger något (t.ex. Kalles
väska)
Första person = jag eller vi
Andra person = du eller ni (den/de som jag talar med)
Tredje person = hon, han, hen, man, den, det eller de (den eller de som jag talar om)
Singularis = en eller
ett
Pluralis = flera
Här får du facit
(rätta svar) till övningen Familjen Johansson: klickahär!
Jag har markerat
substantiven med gul färg och adjektiven med blå färg. Verben har jag
strukit under.
Texten är ändrad till
preteritum (dåtid). Några verb står kvar i infinitiv form. Varför? Jo, verb
efter hjälpverb (t.ex. vill och
brukar) står i infinitiv form. Verb efter ordet att står också i står i infinitiv (t.ex. gillade att sy).
Måndag 30 mars
Hej,
Jag hoppas att du har haft en skön helg.
Det är lite konstigt att inte gå till skolan, men jag
hoppas att det går bra för dig att studera hemma.
Kom ihåg att läsa på skolans blogg då och då! Jag ser att det nu finns en länk till Folkhälsomyndigheten
där. Om man klickar på den kan man läsa information om coronaviruset på olika
språk. Man får tips om hur man kan skydda sig själv och andra.
Veckans
planering
Vi fortsätter att arbeta i Novo och du kommer att få
övningar av mig. Du kommer till exempel snart att få en diktamen på orden från
avsnitten Kroppen, Sjukvård och Jobba inom sjukvården – det blir inte svårt!
Att
göra idag
Jobba med avsnittet Ringa
till vårdcentralen i Novo!
Där får du lyssna på och läsa en dialog (ett samtal)
mellan två personer. Vilka personer är det?
1.
Lyssna några gånger!
2. Slå
upp ord, översätt dem! Förklara på svenska vad orden och uttrycken betyder:
- smärtan är ihållande
- i över en månad
- smärtan kommer och går
- lindra smärtan
- en värmekudde
- en massör
- det gjorde ondare
- en massage
- i över en månad
- smärtan kommer och går
- lindra smärtan
- en värmekudde
- en massör
- det gjorde ondare
- en massage
- passar tisdag klockan 8.15?
3.
Lyssna igen och gör testet! Läs förklaringarna till svaren i testet!
4.
Skriv en egen dialog!
Det är viktigt att att du kan ringa till sjukvården och
be om hjälp om du eller ditt barn (eller någon annan) är sjuk. Därför är det
bra att öva!
Skriv en egen dialog, alltså ett samtal, mellan två
personer som pratar i telefon!
En person ringer till Vårdcentralen och pratar
med en sjuksköterska. Personen berättar om sitt hälsoproblem och sjuksköterskan
ställer frågor och ger tips. De bokar också en tid på Vårdcentralen, så att
personen kan få träffa en läkare.
Börja och sluta samtalet på ett lämpligt
(passande) sätt!
Mejla dialogen till mig när den är klar! (Skriv i mejlet
eller fotografera!)
När
du blir klar
Förra veckan fick du förslag på skrivuppgifter som du kan
göra. Om du inte har skrivit en text – gör gärna det!
Jag kommer också att mejla en uppgift till dig och du kan
jobba med den också, när du är klar med din dialog!
Jag önskar dig en jättebra vecka!
Hälsningar
Ulrika